За результатами роботи кіберполіції Хмельниччини у 2023 році оголошено підозру онлайн-шахраям по 136 кримінальних провадженнях

За словами начальника відділу протидії кіберзлочинам в Хмельницькій області Олега Дядика. найбільш розповсюдженими схемами шахрайства на теренах Хмельниччини залишаються продаж неіснуючих товарів, фішинг (виманювання персональних даних) та псевдоволонтерство.
Загальна сума збитків, завданих потерпілим зловмисниками, які фігурують у згаданих кримінальних провадженнях, становить більш ніж 1.5 млн. гривень. Наразі кіберполіцейські працюють не лише над тим, щоб шахраї отримали заслужене покарання, а й над тим, щоб потерпілі могли повернути втрачені кошти.
У минулому році кіберполіцейські Хмельниччини провели масштабну спецоперацію, в результаті якої задокументували незаконну діяльність групи осіб, які організували діяльність так званого «call-центру» та ошукували не лише українців, а й громадян з Канади та низки європейських країн. Шахраї телефонували потерпілим з пропозицією здійснення інвестиційної діяльності та заволодівали їхніми персональними даними, а потім і коштами. Низці зловмисників уже повідомлено про підозру і незабаром вони постануть перед судом.
Так звані «call-центри», або, просто кажучи, «телефонні шахраї» працюють за різними схемами, постійно відслідковуючи актуальні і суспільно важливі теми та використовуючи їх у своїх легендах. Однак, найрозповсюдженішими шахрайськими схемами залишаються:
• дзвінки від так званих «представників банку»;
• дзвінки від осіб, які представляються лікарями, правоохоронцями, представниками інших державних органів (фіскальної служби, пенсійного фонду, комунальних служб тощо);
• дзвінки від псевдопрацівників компанії мобільного зв’язку;
• дзвінки від псевдопокупців чи продавців товару.
— Типовими є схеми, де шахрай маскується під виглядом працівника банківської установи та виманює під різними приводами реквізити банківської картки, одноразові паролі. Також під час розмови такі аферисти можуть переконувати здійснити переказ коштів або зняти ліміт на картці, — розповідає правоохоронець. — Інша ситуація може бути такою: вночі телефонує так званий «працівник» правоохоронного органу та повідомляє, що ваш родич потрапив у біду, це може бути, як і бійка, так і ДТП за його участі. Аби визволити його, необхідно сплатити певну суму коштів. Для переконливості шахрай може передати слухавку нібито вашому родичу, який жалісливим голосом пояснює, що сталась біда.
Як зрозуміти, що ви розмовляєте з шахраєм?
• У вас запитують реквізити банківської картки (термін дії, номер на звороті, паролі, коди банків та мобільних операторів;
• обіцяють легкий заробіток (виграш, інвестиції тощо).
• лякають, що ваша картка заблокована, а злочинці зламали доступ до рахунку .
• під різними приводами просять за надісланим посиланням.
— Необхідно розуміти, що з кожним днем шахраї удосконалюються та вигадують нові методи, спрямовані на спустошення вашого гаманця, тому при контакті з незнайомими особами треба «вмикати» критичне мислення, холодний розум і не панікувати, — ділиться простотою порадою Олег Дядик.